Atacatorii din mediul online sunt ”neobosiți”, iar din ce în ce mai mulți clienți creduli cad pradă trucurilor sau noilor scheme de fraudare care afectează și una dintre cele mai populare aplicații gratuite de mesagerie, Whatsapp-ul.
Specialiștii Kaspersky avertizează, de altfel, trimestrul al doilea al anului 2021 poate fi dat ca exemplu negativ în ceea ce privește modalitățile pe care acești atacatori le descoperă, permanent, în încercarea de a fura informațiile cardurilor de credit și, implicit, banii victimelor.
Atacatorii au profitat de întreruperea frecventă a lanțurilor de aprovizionare și a serviciilor de mail pentru a-i convinge pe utilizatori să deschidă link-uri de phishing. Însă nu numai atât. Infractorii cibernetici au și-au descoperit noi abilități în localizarea mail-urilor de tip spam. De altfel, de-a lungul ultimelor luni a fost observată o creștere a numărului de facturi în diferite limbi, prin care utilizatorilor li se cer sume de bani pentru orice, de la taxe vamale până la costurile de expediere.
În urma primirii unor astfel de e-mail-uri, victimele sunt direcționate pe un site fals, unde riscă nu numai să piardă bani, ci și să furnizeze, în necunoștință de cauză, datele cardului bancar.
O altă înșelăciune este legată de dezbaterea din jurul noii politici de confidențialitate a WhatsApp, care permitea schimbul de informații cu Facebook.
Infractorii cibernetici au creat site-uri web false care invitau utilizatorii la un chat pe WhatsApp cu ”străini frumoși”. Numai că, atunci când accesau link-ul către camera de chat, victimele erau direcționate către o pagină de autentificare falsă, pe Facebook, iar informațiile personale puteau fi compromise
Utilizatorii au mai primit link-uri pentru aplicații false de mesagerie WhatsApp, punându-se în pericol după ce descărcau programul malware.
„La fel ca în trecut, vedem că atacatorii profită de noile tendințe și perturbări pentru a fura bani și date personale, indiferent dacă este vorba de utilizarea în continuă creștere a platformelor de mesagerie sau de o problemă continuă, legată de funcționarea expedierilor de poștă și curierat în mijlocul unei pandemii. Schemele de spam și phishing rămân unele dintre cele mai eficiente modalități de a lansa atacuri de succes, deoarece pun accentul pe latura emoțională. Cel mai bun lucru pe care îl pot face utilizatorii este să fie atenți la orice e-mail-uri neașteptate și să fie foarte vigilenți atunci când vine vorba de accesarea unor documente sau link-uri primite prin e-mail. Cel mai sigur este să accesați direct paginile oficiale”, spune Tatyana Shcherbakova, potrivit Mediafax.
Pe de altă parte, atacatorii cibernetici au lansat site-uri web care ofereau posibilitatea de a cumpăra colete care nu puteau ajunge la destinatarii vizați, totul fiind organizat pe un principiu asemănător loteriei. Nu puteau afla conținutului respectivului pachet, dar – ca utilizator – licitai în funcție de greutatea coletului. Evident, coletul nu mai ajungea niciodată la destinatar, chiar dacă banii erau achitați de victimă.
Spam-ul trimis prin aplicația WhatsApp a fost o altă modalitate prin care clienții deveneau victime ale atacatorilor cibernetici. Erau solicitate sume mici de bani, fiind vorba despre scheme diferire.